Μεταχειρισμένο υλικό από ΗΠΑ: προσδοκίες και ανάγκες

Παρασκευή, 2 Αυγούστου 2013

Δύο ημέρες μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης του υπουργού Εθνικής Άμυνας Δ. Αβραμόπουλου στις ΗΠΑ και μία εβδομάδα περίπου πριν την επίσκεψη του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά, αρκετές πληροφορίες κυκλοφορούν σχετικά με την παραχώρηση δωρεάν στρατιωτικού υλικού από τις ΗΠΑ, για την ενίσχυση των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Έτσι σύμφωνα με δημοσίευμα του ιστοτόπου onalert.gr στα οπλικά συστήματα που έχουν ζητηθεί από την ελληνική πλευρά περιλαμβάνονται όχι μόνο 10-12 ελικόπτερα CH-47D Chinook, αλλά και 5 μεταγωγικά τύπου C-130 (άγνωστης έκδοσης) και αριθμός σκαφών ειδικών επιχειρήσεων. Επίσης σύμφωνα με την ίδια πηγή δρομολογείται τελικά η παραλαβή των παραχωρούμενων Μ-113 και παραγώγων του (Μ-901, Μ-577 κλπ) και η προμήθεια των αρμάτων μάχης τύπου Abrams, αν και σε μικρότερο αριθμό (της τάξης των 100) που μάλλον αφορά εκείνα μόνο από τα άρματα που βρίσκονται σε άριστη κατάσταση και δεν απαιτούν ανακατασκευή. Τέλος στον ιστότοπο hellarmforces αναφέρεται ότι στο "πακέτο" περιλαμβάνεται η παραχώρηση 36 εκτοξευτών MLRS για τις ανάγκες του Πυροβολικού, ενώ τα σκάφη ειδικών επιχειρήσεων είναι τύπου Mark V, που είχαν ζητηθεί κατά την επίσκεψη του Α/ΓΕΝ στις ΗΠΑ προς εξαμήνου.

Προφανώς κάθε δωρεάν παραχώρηση στρατιωτικού υλικού είναι καλή είδηση, ειδικά στην τρέχουσα συγκυρία όπου, ελλείψει κονδυλίων για αγορά νέου υλικού (αλλά και συντήρηση του υπάρχοντος), τα αμερικανικά αποθέματα πλεονάζοντος στρατιωτικού υλικού (EDA) είναι η μόνη πηγή στην οποία μπορούν να προσβλέπουν οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Παρ' όλα αυτά, αξίζει να γίνουν κάποιες παρατηρήσεις σχετικά με τις στοχεύσεις της ελληνικής πλευράς.

Οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν υποβάλει προς τις ΗΠΑ έναν μακροσκελή κατάλογο συστημάτων και υλικών, για τα οποία ζητείται η δωρεάν παραχώρησή τους. Τα περισσότερα από αυτά υπηρετούν ήδη στις ΕΕΔ, και το αίτημα αφορά την παραχώρηση πρόσθετων μονάδων, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός ή να βελτιωθεί η διαθεσιμότητα των υπηρετούντων συστημάτων. Εκτός όμως από αυτές τις περιπτώσεις ποσοτικής επαύξησης και "τρέχουσας διαχείρισης" υπάρχουν και κάποια οπλικά συστήματα που η απόκτησή τους μπορεί να επιλύσει προβλήματα στρατηγικής τάξεως για την Ελλάδα. Τα προβλήματα αυτά είναι (α) η αεροναυτική παρουσία στην Αν. Μεσόγειο και (β) η αδυναμία διεξαγωγής αεροκίνητων επιχειρήσεων αξιόλογης κλίμακας.

(α) Το πρόβλημα της αεροναυτικής παρουσίας στην Αν. Μεσόγειο ήταν πάντα υπαρκτό για την Ελλάδα λόγω Κύπρου, αλλά έχει αναδειχθεί πιεστικότερα εν όψει της αξιοποίησης των πιθανών αποθεμάτων υδρογονανθράκων στην περιοχή. Η Ελλάδα από τη δεκαετία του '90 διέθετε μέσα κατάλληλα για να εξασφαλίσουν στοιχειωδώς την κάλυψη της περιοχής, και συγκεκριμένα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας μεγάλης ακτίνας δράσης (P-3B Orion από το 1996) αλλά και πλοία με δυνατότητα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής (αντιτορπιλικά κλάσης Charles F. Adams από το 1991). Παραδόξως, η (έστω περιορισμένη) δυνατότητα παρουσίας και ελέγχου στην Αν. Μεσόγειο που εξασφάλιζαν τα μέσα αυτά, εγκαταλείφθηκε από ελληνικής πλευράς, πρώτα με την απόσυρση των αντιτορπιλικών κλάσης Adams (2004) και στη συνέχεια με την (εντελώς σκανδαλώδη) μη συντήρηση των P-3B Orion που οδήγησε στην καθήλωσή τους (2009). Και στις δύο περιπτώσεις, υπήρχαν διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις. Και στις δύο περιπτώσεις, η Ελλάδα τις άφησε επιδεικτικά αναξιοποίητες, ωσάν να υπήρχε μια άρρητη οδηγία του τύπου "η Αν. Μεσόγειος είναι μακριά"...

Εάν υποτεθεί ότι η "γραμμή" της ηγεσίας άλλαξε λόγω του θέματος της ΑΟΖ και των υδρογονανθράκων ή έστω ότι η απώλεια των δυνατοτήτων παρουσίας στην Αν. Μεσόγειο έγινε επιτέλους επώδυνα αισθητή (π.χ. όταν χρειάστηκε να επιστρατευθούν C-130 σε ρόλο ΑΦΝΣ για να καλυφθούν κάποιες αποστολές), η προσέγγιση με τις ΗΠΑ δίνει τη δυνατότητα να καλυφθούν τα λάθη του παρελθόντος.
Από πλευράς ΑΦΝΣ, εξακολουθεί - εξ όσων γνωρίζουμε - να βρίσκεται στο τραπέζι η πρόταση παραχώρησης αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3C Orion για την κάλυψη (επιτέλους) της επιτήρησης του ελληνικού θαλάσσιου χώρου, την οποία επανέφερε προ εξαμήνου και η ηγεσία του ΠΝ κατά την επίσκεψη του πρώην Α/ΓΕΝ Κ.Χρηστίδη στις ΗΠΑ. Σε σχέση με τα γαλλικά ATL-2 που επίσης συζητιούνται ως εναλλακτική λύση, τα Orion έχουν το πλεονέκτημα ότι θα αξιοποιηθεί η εμπειρία (όση απέμεινε) από τα P-3B και θα είναι ευκολότερη η υποστήριξή τους, καθώς υπηρετούν σε μεγάλους αριθμούς ανά τον κόσμο. Επιπλέον, τα ATL-2 μάλλον προσφέρονται από τη Γαλλία "πακέτο" με την ενοικίαση φρεγατών FREMM, που θα ήταν μια κάκιστη επιλογή για το ΠΝ, όπως έχουμε εκθέσει αναλυτικά.
Από πλευράς πλοίων, υπενθυμίζουμε ότι στην προ εξαμήνου επίσκεψη του τότε Α/ΓΕΝ στις ΗΠΑ είχε τεθεί το ζήτημα παραχώρησης πλοίων Α/Α άμυνας περιοχής από το US Navy στο ΠΝ... Αν και τα καταδρομικά κλάσης Ticonderoga που προορίζονταν για παροπλισμό τελικά διατηρήθηκαν σε υπηρεσία, η τρέχουσα κατάσταση στην Αν. Μεσόγειο δίνει κάποια πρόσθετα επιχειρήματα στην ελληνική πλευρά υπέρ της παραχώρησής τους, ειδικά αν ισχύουν οι διακηρύξεις περί σύμπλευσης ελληνικών και αμερικανικών συμφερόντων...

(β) Το δεύτερο ελληνικό πρόβλημα στρατηγικής τάξεως που θα μπορούσε να επιλυθεί με τη δωρεάν παραχώρηση αμερικανικού υλικού είναι η αδυναμία διεξαγωγής αεροκίνητων επιχειρήσεων ευρείας κλίμακας. Η Ελλάδα, ενώ διαθέτει τέσσερα κατ' όνομα αερομεταφερόμενα τάγματα (τα 595, 596 και 601 της 71ης Α/Μ ταξιαρχίας και το 547 ΤΠ), ουσιαστικά αδυνατεί να εκτελέσει αεροκίνηση έστω ενός από αυτά λόγω έλλειψης κατάλληλων μέσων ελικοπτέρων, με αποτέλεσμα να ακυρώνεται ο ρόλος της 71ης Α/Μ ταξιαρχίας ως στρατηγικής εφεδρείας.

Η προοπτική παραχώρησης ελικοπτέρων CH-47D Chinook που εμφανίστηκε πρόσφατα, είναι ασφαλώς θετική αλλά δεν λύνει το πρόβλημα αυτό. Και τούτο διότι τα Σινούκ, λόγω μεγέθους, όγκου και τρωτότητας, μπορούν να εκτελέσουν επιχειρήσεις αερομεταφοράς μονάδων μόνο σε χώρους ελεγχόμενους από τις φίλιες δυνάμεις. Αντίθετα οι αεροκίνητες επιχειρήσεις συνεπάγονται, τουλάχιστον στο πρώτο κύμα τους, τη μεταφορά και αποβίβαση προσωπικού σε εχθρικό ή διεκδικούμενο χώρο, με σκοπό την εκμετάλλευση της κάθετης διάστασης του πεδίου της μάχης. Για το λόγο αυτό η διεξαγωγή αεροκίνητων επιχειρήσεων προϋποθέτει ικανό αριθμό αξιόπιστων μέσων ελικοπτέρων γενικής χρήσης, που έχουν ικανοποιητικές δυνατότητες ελιγμών, δίνουν μικρό στόχο και η τυχόν απώλεια μερικών μονάδων δεν είναι δυσαναπλήρωτη ούτε συμπαρασύρει μεγάλο αριθμό στρατιωτών.

Τέτοια ελικόπτερα αυτή τη στιγμή δεν διαθέτει η ΑΣ, καθώς τα μεν UH-1H είναι υπέργηρα και πετούν με πολλούς περιορισμούς, τα δε ΝΗ-90 είναι ελάχιστα (6 σήμερα, 20 όταν ολοκληρωθούν οι παραδόσεις) και λόγω κόστους αποκλείεται να αυξηθούν. Εφ' όσον λοιπόν τα υπηρετούντα UH-1H δεν μπορούν να αντικατασταθούν σε αναλογία 1:1 από τα NH-90 λόγω κόστους, η μόνη εφικτή λύση για τη διασφάλιση της αξιόπιστης αερομεταφοράς της 71ης Α/Μ ταξιαρχίας είναι η δωρεάν προμήθεια ικανού αριθμού ελικοπτέρων γενικής χρήσης από τα αμερικανικά αποθέματα. Παλαιότερα δημοσιεύματα έκαναν λόγο για πιθανότητα δωρεάν απόκτησης 60 ελικοπτέρων UH-60A Blackhawk από τα αμερικανικά αποθέματα. Η προοπτική αυτή, που είναι η μόνη που δίνει άμεση λύση στο χρονίζον πρόβλημα αεροκίνησης που αντιμετωπίζει ο ΕΣ, δεν πρέπει να ακυρωθεί από την ενδεχόμενη (και ευπρόσδεκτη) παραχώρηση Σινούκ, τουλάχιστον αν θέλουμε να έχουν λόγο ύπαρξης τα αερομεταφερόμενα τάγματα του ΕΣ.

Η ενίσχυση της ΑΣ αποκλειστικά με Chinook, ενώ η "ραχοκοκαλιά" της θα παραμείνει εξοπλισμένη με UH-1H, θα ισοδυναμούσε με παραίτηση από κάθε προοπτική αεροκίνητης επιχείρησης και με ομολογία ότι η ΑΣ θα εκτελέσει αποκλειστικά αποστολές ενίσχυσης των νησιών πριν την έναρξη εχθροπραξιών. Σε μια τέτοια περίπτωση, οι αερομεταφερόμενες μονάδες δεν θα είχαν λόγο ύπαρξης, καθώς δεν θα μπορούσαν να επιχειρήσουν με τον τρόπο για τον οποίο προορίζονται.

Είμαστε βέβαιοι ότι τα παραπάνω είναι σε γνώση των αρμοδίων. Ελπίζουμε η γνώση να μετουσιωθεί και σε πράξεις...


13 σχόλια:

Ανώνυμος 2 Αυγούστου 2013 - 8:17:00 μ.μ. EEST  

Ποια τα ανταλλάγματα?

AXEΡΩΝ 2 Αυγούστου 2013 - 8:48:00 μ.μ. EEST  

Ἴσως ἡ ΑΣ δέν αἰσθάνεται ἄνετα με την ἰδέα ἑνός ἀκόμη τύπου στο ὁπλοστάσιο,ἀνεξαρτήτως της ὅποιας δυναμικῆς σημειώσει ἡ ὑπόθεση των UH-60.
Ἑν πάση περιπτώσει,ἐπι δεκαετίες θα βρίσκουμε μπροστά μας το ΝΗ-90,ὅχι δυστυχῶς ὡς μέσο,ἀλλά ὡς φιάσκο.

Ανώνυμος 3 Αυγούστου 2013 - 2:12:00 π.μ. EEST  

Για τα Blackhawk μάλλον υπάρχει γερμανική αντίδραση όπως και για τα Abrams.
Μην ξεχνάμε ότι στα ΝΗ-90 έχουν και οι γερμανοί μερίδιο.
Θα δούμε αν θα περάσει το δικό τους. Αν ισχύει η είδηση για τα Abrams οι αμερικάνοι παίζουν γερή μπάλα

ΟΠΛΙΤΗΣ 3 Αυγούστου 2013 - 10:49:00 π.μ. EEST  

Είμαστε στρατός για γέλια και για κλάματα.Η 71η ΤΑΞ, μετρά σχεδόν είκοσι χρόνια, οι τότε Λγοι, έχουν γίνει Διοικητές και ακόμη οι μονάδες να γίνουν πραγματικά αερομεταφερόμενες.Το μόνο υλικό που θα πάρουμε σίγουρα είναι τα της οικογενείας του Μ-113.

Ανώνυμος 3 Αυγούστου 2013 - 11:05:00 μ.μ. EEST  

Το Μπλάκχοκ είναι μονόδρομος ότι και να λέμε. Το ξέρουμε από το ΠΝ, και οι αμερικάνοι έχουν χιλιάδες για να δώσουν, δεν τους κοστίζει τίποτα.
Αργά ή γγρήγορα εκεί θα πάμε. Εκτός αν ξέρει κάποιος που θα βρούμε γύρω στο ενάμιση δις για να εξοπλίσουμε τρία ΤΕΑΣ με ΝΗ90

Ανώνυμος 4 Αυγούστου 2013 - 9:05:00 π.μ. EEST  

Σωστές οι σκέψεις του άρθρου αλλά σε λάθος βάση.
Η λάθος βάση είναι ότι κάποιος αρμόδιος νοιάζεται ακόμα για την Εθνική Άμυνα...

famas 5 Αυγούστου 2013 - 11:49:00 π.μ. EEST  

Όσο ελκυστικές κι αν ακούγονται αυτές οι προσφορές, μακάρι να μην πάρουμε τίποτα και τα όποια κονδύλια να κατευθυνθούν στη συντήρηση κι αξιοποίηση των ήδη υπάρχουσων συστημάτων.

Corsair 7 Αυγούστου 2013 - 8:13:00 μ.μ. EEST  

Ρε Φαμά... σε ποια αναφέρεσαι... στα M48 η στα Huey? Αυτά ΑΝΥΠΑΡΚΤΑ ειναι οτι και να τα κάνουμε!

Ανώνυμος 8 Αυγούστου 2013 - 10:15:00 π.μ. EEST  

Λίγο καθυστερημένα αλλά να σχολιάσω αυτό:

"θα ισοδυναμούσε με παραίτηση από κάθε προοπτική αεροκίνητης επιχείρησης και με ομολογία ότι η ΑΣ θα εκτελέσει αποκλειστικά αποστολές ενίσχυσης των νησιών πριν την έναρξη εχθροπραξιών. Σε μια τέτοια περίπτωση, οι αερομεταφερόμενες μονάδες δεν θα είχαν λόγο ύπαρξης, καθώς δεν θα μπορούσαν να επιχειρήσουν με τον τρόπο για τον οποίο προορίζονται."

ίσως το καλύτερο πράγμα που έχει να γίνει στον ΕΣ.

όχι μόνο σοβαρευόμαστε απο πλευράς ΔΤΑ - αν είναι δυνατόν να ενισχύσουμε εν μέσω αιφνιδιασμού και κάτω απο 500 μαχητικά και α/α που θα βρέχουν το αιγαίο - φρουρά με ελικόπτερα! οι φρουρές λέω και λέω και λέω και λέω πρέπει να έχουν απο πριν και άντρες και υλικό για αυτοάμυνα 6-12-24 ωρών και προ αποθηκευμένο υλικό για τις ενισχύσεις σε προσωπικό που θα πάνε με ένα απο τα 200; πλοία. ένα υδροπτέρυγο κουβαλάει τον κόσμο που κουβαλάει το σύνολο της ΑΣ χωρίς να κοστίζει όσο ένα ΤΕΘΩΡΑΚΙΣΜΕΝΟ ΣΣ. το ίδιο και τα zubr

@famas

με αυτήν την λογική θα αξιοποιούσαμε σάρισες ακόμα. το 30% των υλικών είναι προ της δεκαετίας του 70 σχεδόν σε όλα τα όπλα και είναι πρακτικά άχρηστα. μας δίνεται η ευκαιρία να πάρουμε κάτι νέο με ελάχιστο κόστος. η σωστή λογική είναι να πάρουμε ότι αξίζει και ότι χρειάζεται έξτρα το χρηματοδοτούμε με διάλυση μονάδων και σχηματισμών πεπαλαιωμένου υλικού και μηδαμινής χρησιμότητας.

πχ
δεν έχουμε λεφτά για πυρομαχικά των 120; διάλυση όλων των μονάδων με 105.
δεν έχουμε λεφτά για πυρομαχικά για mlrs; διάλυση των μοιρών με μ109α1/2, μ110, ρμ70.

καλύτερα μικρός αλλά ισχυρός στρατός παρά εκατοντάδες σημαίες στο χάρτη, 100 στρατηγοί, υλικό του βιετνάμ και ξανά οι καταστροφές του 23 και του 41.

μηδενιστής

Ανώνυμος 8 Αυγούστου 2013 - 1:24:00 μ.μ. EEST  

Καλώς να μαζέψουμε ό,τι μπορούμε! Σε ότι αφορα το οπλοστάσιο, και ο όλμος του Βιετναμ ή τα ΠΑΟ και τα FAL μια χαρά πρακτικά και χρήσιμα είναι. Τπτ δεν είναι για πέταμα αυτή την εποχή. Το ίδιο και τα όσα Huey είναι πλήρως επιχειρησιακά. Από μικροσκοπικό στρατό χωρίς υλικό ή δήθεν "ισχυρό στρατό" χωρίς ισχύ (δηλ. στρατιώτες, ερπύστρια κ σωλήνες) καλύτερα αυτό που έχουμε, όπως το έχουμε. Σε παρατεταμένες επιχειρήσεις (πάνω από εβδομάδα) ή ασσυμετρο πόλεμο πολλών μηνών, θα κάνουν τη διαφορά οι αριθμοί, ο όγκος και η ισχύς πυρός παρά το multicam του "μικρού και ευέλικτου στρατού", τα oakley της ΔΔΕΕ ή το γυαλισμένο αλεξινέμιο των λιγοστών ΝΗ90.

AXEΡΩΝ 8 Αυγούστου 2013 - 4:17:00 μ.μ. EEST  

@μηδενιστής
Ἡ Μικρασιατική Καταστροφή συνέβη το 1922.
Ὅχι το 1923.
Φιλικώτατα.

Ανώνυμος 9 Αυγούστου 2013 - 10:31:00 π.μ. EEST  

@8 Αυγούστου 2013 - 1:24:00 μ.μ. EEST

"Καλώς να μαζέψουμε ό,τι μπορούμε!"

και ποιος θα τα δουλέψει;;; ποιος θα τα τροφοδοτήσει με πυρομαχικά, καύσιμα, ανταλλακτικά;ξέρεις οτι ο ΕΣ έχει λιγότερο απο 80,000 άτομα;;;; - και λεφτά ούτε για τους μισούς.
το 2013 δεν θα φτιάξουμε στρατό να πολεμήσει τους βιετκόγκ.

@ΑΧΕΡΩΝ

typo. μην βαράς!!!!!

μηδενιστής

AXEΡΩΝ 9 Αυγούστου 2013 - 4:01:00 μ.μ. EEST  

@μηδενιστής
Το τελευταίο διάστημα ἔχεις κατ΄ἐπανάληψη γράψει 1923,ἀναφερόμενος στην Καταστροφή,γι΄αὐτό πήρα το θάρρος να σου το ἐπισημάνω.

ΥΓ.Δέν βαράω!!!!!
(Κι΄ἄν το κάνω,το κάνω...φιλικώτατα!)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP