"Θα συνεχίσουμε να εκτελούμε αυτήν την άσκηση γιατί δεν έχουμε άλλη εκλογή"

Δευτέρα, 26 Νοεμβρίου 2012

20 χρόνια πριν. Σε μιάν άλλη Ελλάδα. Την Ελλάδα του Μάαστριχτ. Του ονείρου της Ενωμένης Ευρώπης που θα μας γλύτωνε μια και καλή από τον εξ ανατολών κίνδυνο. Το μακρινό τότε "όραμα" του € που με τις συνεχόμενες υποτιμήσεις της δραχμής φάνταζε ως πανάκεια. Τότε ήμασταν 5 χρόνια μετά την κρίση του Μαρτίου του 1987. Και 4 πριν εκείνη των Ιμίων. Και φαινόταν ότι με μιά κίνηση θα γλυτώναμε από Τουρκία και οικονομικά προβλήματα. Αφέλεια; Ίσως. Την πίστεψαν πολλοί όμως ώστε να καταστεί από στόχος και όραμα σε βεβαιότητα και δόγμα. Χωρίς να διδαχθούμε από την ιστορία. Κάποιοι όμως δεν επαναπάυθηκαν. Η Τουρκία είχε παραλάβει πρώτη τα F-16 και τα κατέστησε πρώτη επιχειρησιακά. Αυτό ανέτρεψε την κατάσταση στο Αιγαίο για πρώτη φορά. Ήταν το πρώτο καμπανάκι.

Κάποιοι μελέτησαν το πρόβλημα κι εφάρμοσαν τα κατάλληλα αντίμετρα. Βασικός στόχος της ΠΑ ήταν να τελειοποίησει την αναχαίτισή τους και να εφαρμόσει τις τακτικές εκείνες που θα έφερναν το επιθυμητο αποτέλεσμα. Ήταν η εποχή που η εκπαίδευση εντάθηκε και που τα όρια ασφαλείας αναπροσαρμόστηκαν. Το train as you'll fight τα λέει όλα. Εκείνο το πρωϊνό δύο πολεμικές Μοίρες της ΠΑ ασκούνταν σε άσκηση "Ιέρακα". Ο απόλυτος ρεαλισμός. Το μόνο που έλειπε ήταν η άφεση πυρών. Τέσσερεις εναντίον Τεσσάρων. Η αφρόκρεμα των αναχαιτιστών μας. Και τότε ο Αλέξης Μπρίντακ έδωσε τη ζωή του για την Πατρίδα. Εν καιρώ ειρήνης. Στην εκπαίδευση. Ο πόλεμος έχει πολλές μορφές. Και ο πόλεμος φθοράς είναι ίσως η σοβαρότερη. Αυτός που αντέχει ηθικά και οικονομικά, κερδίζει. Χωρίς να πέσει τουφεκιά. Και ο Αλέξης Μπρίντακ ήταν από τους καλύτερους. Και έφυγε όπως αξίζει στους καλύτερους: πολεμώντας! Γιατί εκείνη την στιγμή δεν είχε ως αντίπαλο τον συνάδελφό του που εκπαιδεύονταν μαζί. Είχε την επεκτατική Τουρκία. Όπως ο Χατζηαντωνίου, ο Σιαλμάς, ο Κακκαβάς, ο Ηλιάκης...

Ας δούμε πως περιγράφει το γενονός η Πτήση του μηνός Δεκεμβρίου του 1992:


Στις 26 Νοεμβρίου και κατά τη διάρκεια της συνδυασμένης άσκησης εικονικής αερομαχίας DACT-4 (Dissimilar Air Combat Tactics) Ιέραξ 3, στο Βόρειο Αιγαίο (μεταξύ των νήσων Σκύρου, Σκατζούρας και Πιπέρι), στην οποία έπαιρναν μέρος συνολικά 8 μαχητικά αεροσκάφη της Π.Α. (4 F-16, 4 Mirage 2000), δύο από τα αεροσκάφη συγκρούστηκαν στον αέρα κατά τη διάρκεια ελιγμών, με αποτέλεσμα το θάνατο του ενός από τους χειριστές και τη συντριβή των αεροσκαφών. Συγκεκριμένα, στις 10.20, και ενώ άρχιζε το τρίτο και τελευταίο στάδιο της εικονικής αερομαχίας, σε ύψος 12.000 -15.000 ποδών, το Νο 2 των F-16 σμηναγός Αλέξιος Μπρίντακ, βρέθηκε σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με το Νο3 των Mirage 2000, υποσμηναγό Δημήτρη Μπράτσιο. O διαχωρισμός ήταν μικρός και υπαγόρευε τη χρήση πολυβόλων (FOX 3). Το Mirage 2000 επεχείρησε κλειστό ελιγμό (break) για να βγει από τις παραμέτρους βολής του F-16, ενώ το
F-16 προσπάθησε να παραμείνει στη στροφή και να κάνει snap up shooting.



Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το Mirage 2000 έχει μεγαλύτερες δυνατότητες στιγμιαίου ρυθμού στροφής που υποβοηθείται και από την πτέρυγα δέλτα, που στην περίπτωση αυτή λειτουργεί σαν τεράστιο αερόφρενο που επιβραδύνει απότομα το αεροσκάφος, αναγκάζοντας τον αντίπαλο να αστοχήσει και να περάσει μπροστά από το αμυνόμενο αεροσκάφος (oveshooting). Φαίνεται ότι στην περίπτωση του ατυχήματος ο σμηναγός Αλέξανδρος Μπρίντακ κατάφερε να μείνει στη στροφή, αλλά ήταν άτυχος, καθώς η απόσταση ήταν μικρή, με αποτέλεσμα η καλύπτρα του αεροσκάφους του να κτυπήσει το κάθετο ουραίο σταθερό του Mirage 2000. O θάνατος του φαίνεται ότι υπήρξε ακαριαίος. Το Μιράζ υπέστη σοβαρές βλάβες στα πηδάλια από τη σύγκρουση και κατέστη ακυβέρνητο, με αποτέλεσμα ο υποσμηναγός Δ. Μπράτσιος να αναγκασθεί να το εγκαταλείψει με επιτυχία.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η άσκηση Ιέραξ 3 είναι υψηλής επικινδυνότητας και εκτελείται μόνο από λίγες αεροπορίες στον κόσμο (μεταξύ αυτών η Αμερικανική και η Ισραηλινή). Καθιερώθηκε πριν δύο χρόνια, στα πλαίσια του δόγματος εκπαιδεύσου όπως θα πολεμήσεις. Μετά το ατύχημα, σε συνέντευξη Τύπου, ο Αρχηγός ATA αντιπτέραρχος K. Χίου δήλωσε: Θα συνεχίσουμε να εκτελούμε αυτήν την άσκηση γιατί δεν έχουμε άλλη εκλογή.

Kι ένα αφιέρωμα του Πέτρου Κασιμάτη στον Ελέυθερο Τύπο της εποχής:


22 σχόλια:

Ανώνυμος 26 Νοεμβρίου 2012 - 9:12:00 μ.μ. EET  

Ερώτησις: είναι η διαδικασία επιλογής υποψήφιων χειριστών της ΠΑ η πλέον αντικειμενική ;
Διασφαλίζουν οι επιδόσεις στα Μαθηματικά και τα υπόλοιπα μαθήματα ότι αυτοί που εισάγωνται στην Σχολή Ικάρων είναι τα καλύτερα χειριστικά ταλέντα της χώρας ;
Είναι τόσο λαλάκες οι Τούρκοι που παίρνουν τους άσσους των Αερολεσχών ; ; ;

Ανώνυμος 26 Νοεμβρίου 2012 - 9:12:00 μ.μ. EET  

Ερώτησις: είναι η διαδικασία επιλογής υποψήφιων χειριστών της ΠΑ η πλέον αντικειμενική ;
Διασφαλίζουν οι επιδόσεις στα Μαθηματικά και τα υπόλοιπα μαθήματα ότι αυτοί που εισάγωνται στην Σχολή Ικάρων είναι τα καλύτερα χειριστικά ταλέντα της χώρας ;
Είναι τόσο λαλάκες οι Τούρκοι που παίρνουν τους άσσους των Αερολεσχών ; ; ;

Ανώνυμος 26 Νοεμβρίου 2012 - 9:29:00 μ.μ. EET  

Άξιος! Αθάνατος!

Ανώνυμος 26 Νοεμβρίου 2012 - 10:45:00 μ.μ. EET  

1. Δεν χρειάζεται να γράφεις τα σχόλια σου 2 φορές. Τα καταλαβαίνουμε με την πρώτη....

2. Το σχόλιό σου είναι άσχετο. Η διασφάλιση του αν κάποιος είναι χειριστικό "ταλέντο" εξασφαλίζεται μέσα από ένα συνεχές και εξαντλητικό εκπαιδευτικό σύστημα διάφορων βαθμίδων, τόσο μέσα στην Σχολή όσο και μετά από αυτήν. Και ανά πάσα στιγμή μπορείς να κοπείς. Αν τα καταφέρεις και τελειώσεις, είναι σίγουρο ότι μπορείς να γίνεις πιλότος μαχητικού.
Το ότι οι Τούρκοι χρησιμοποιούν τους "άσσους" των Αερολεσχών, εξασφαλίζει ότι σίγουρα θα καταφέρουν να περάσουν το αρχικό στάδιο των Τ-41...τίποτε παραπάνω.

Ανώνυμος 26 Νοεμβρίου 2012 - 11:43:00 μ.μ. EET  

Δε γνωρίζω αν τα τουρκάκια είναι λαλακηδες (χαρούληδες) ή όχι ξέρω ότι το πεντάγωνο εδώ και δεκαετίες μας αξιολογεί ψηλά....
σημ.οχι το ελληνικό πενταγωνο.

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2012 - 12:29:00 π.μ. EET  

Αγαπητέ φίλε μου Ανώνυμε που σχολίασες πρώτος .Σεβαστή η άποψή σου,αλλά νομίζω οτι μπαίνουμε σε επικίνδυνα και έωλα επιχειρήματα .Πρώτον,ο αξιολογότατος Κώστας Καββαθάς,είχε γράψει στους 4Τροχούς του Γενάρη του 1993 αναφερόμενος στο περιστατικό οτι ''την επόμενη,κάποιες καλοφυλλάδες-το ''α'' με ωμέγα- έγραψαν οτι το ατύχημα οφείλεται στη κομματικοποίηση του Όπλου!!!!''.Το θυμάμαι που το έγραφε σαν εχθές και απο εκείνο το σημείο και μετά,ήταν λαύρος και χειμαρρώδης και δικαίως!Κάτι τέτοιο μου θυμίζουν και τα επιχειρήματα περί ορθολογικών κριτηρίων εισαγωγής.Μη φτάνουμε να γίνουμε γραφικοί,κυνηγώντας μάγισσες!
Ο αείμνηστος Σμηναγός,μη ξεχνάμε οτι εκείνη την εποχή,πετούσε με το κορυφαίο αεροσκάφος,μαζί με τα Μ2000 της ΠΑ.Αυτό σημαίνει οτι μόνο τυχαίος δεν ήταν.Δεν εμπιστεύεται ειδικά στη Πολεμική Αεροπορία η Πολιτεία πολεμικές μηχανές εκατομμυρίων ευρώ!
Μη ξεχνάμε εξάλλου οτι πρόκειται για την Αεροπορία,απο τους κόλπους της οποίας προήλθαν οι ''φονιάδες'' των Αγκρέσσορς στη Ρεντ Φλαγκ του 2008 και όλες οι υπόλοιπες λαμπρές διακρίσεις που ακολούθησαν,για να μην αδικήσουμε κανέναν.
Επρόκειτο για έναν πολύ δύσκολο και επικίνδυνο ελιγμό και άσκηση,όπου όλα ήταν πιθανά καθότι οι ταχύτητες τρομακτικές και δυστυχώς συνέβη το μοιραίο!
Αθάνατος κι ας είναι ελαφρύ το χώμα που τον σκεπάζει....

Φιλικά,Μέντωρ

Pro από Συμβασιλεύουσα 27 Νοεμβρίου 2012 - 2:11:00 π.μ. EET  

Και ποσους εχουν καταριψει αυτοι οι ασσοι; Εχουν ολες οι αερολεσχες τον ιδιο αριθμο καταριψεων για να ανακυρηξουν εναν πιλοτο ασσο;
Και για να μιλησω λιγο σοβαρα . Υπαρχει καποιος μηχανισμος στην Τουρκια , ο οποιος χρηματοδοτει ολους τους ταλαντουχους νεους (μετα φυσικα απο αντικειμενικους και αδιαβλητους διαγωνισμους) ωστε να αποκτησουν εμπειρια στην πτηση των μεσων των αερολεσχων ή αυτοι πρεπει απλα να εχουν οικονομικη ανεση και διαθεση ;
Δεν μιλαω ειρωνικα απλα θελω να μαθω .
Και φυσικα δεν τιθεται θεμα αξιας Ελληνων πιλοτων . Μονο θεμα αγνοιας των
ερωτωντων .
Τελος θελω να απαντησω στην ερωτηση αν ειναι λαλακες οι Μογγολο-τουρκοι.
Ναι.

Αθανατος ...........ΑΘΑΝΑΤΟΙ ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ . ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΦΥΓΑΝ ΠΡΩΤΟΙ ΩΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΙ , ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟΥΣ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ .

enkripto 27 Νοεμβρίου 2012 - 8:18:00 π.μ. EET  

Το λεύκωμα της 330 Μοίρας Κεραυνός αναφέρει:

"Ο Σγος (Ι) Αλέξης Μπρίντακ υπήρξε μια από τις ευγενέστερες φυσιογνωμίες της 330 Μοίρας και ένας από τους πιο ολοκληρωμένους μαχητές αεροπόρους.

Έπεσε σε σύγκρουση α/φων κατά την διάρκεια εμπλοκής εναερίου μάχης στην θαλάσσια περιοχή ΒΔ της νήσου Σκύρου στις 26 Νοεμβρίου 1992."

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2012 - 8:19:00 π.μ. EET  

ΑΘΑΝΑΤΟΣ

ΖΗΤΩ Η Π.Α

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2012 - 8:46:00 π.μ. EET  

Οφείλω να παραδεχτώ ότι ήταν άκομψο να τίθεται θέμα για το σύστημα επιλογής χειριστών σε μία ανάρτηση για την θάνατο ενός (πανθομολογουμένως) εξαιρετικού Έλληνα χειριστή.
Απλά κάποτε πρέπει να τεθεί κι αυτό με ψύχραιμο πρίσμα, και έξω κι απ΄την μυθολογία που έχει απαπτυχθεί στα ΜΜΕ για τους χειριστές της ΠΑ.
Οι ίδιοι δεν τα συμμερίζονται όλα αυτά που γράφονται (κατανοητά μέχρις ενός σημείου καθότι χρειαζόμαστε ενέσεις τόνωσης ηθικού) γι' αυτούς.
Σε κάθε περίπτωση ΑΘΑΝΑΤΟΣ.

Μanolis 27 Νοεμβρίου 2012 - 8:47:00 π.μ. EET  

enkripto,

Στα υπ'οψιν οτι ο Αλέξης Μπρίντακ, νομιζω ο πρώτος Ελληνας πιλοτος που σκοτωθηκε με F-16 , ηταν Κωνσταντινουπολίτης στην καταγωγη...

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2012 - 1:20:00 μ.μ. EET  

Η ατυχία και το ανθρώπινο λάθος, δεν εξαιρεί ακόμα και τους κορυφαίους καμιά φορά. Όσον αφορά τα κριτήρια επιλογής χειριστών, αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι το ποσοστό ιπταμένων που είχαν ή έχουν πατέρα ιπτάμενο. Αυτό να το συζητήσουμε. Δε νομίζω πάντως ότι κάποιος ακατάλληλος θα ολοκλήρωνε επιτυχώς την εκπαίδευση.

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2012 - 2:41:00 μ.μ. EET  

"Όσον αφορά τα κριτήρια επιλογής χειριστών, αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι το ποσοστό ιπταμένων που είχαν ή έχουν πατέρα ιπτάμενο. "

dna + επαφή με το αντικείμενο

μηδενιστής

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2012 - 3:20:00 μ.μ. EET  

Για να τελειώνει το θέμα. Ο Αλέξης ήταν ήρωας. Όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά επειδή ΕΝ ΓΝΩΣΗ του λάμβανε μέρος σε μια άσκηση με τον μέγιστο βαθμό επικινδυνότητας. Μια άσκηση που μπορούσε να σου κάτσει η στραβή, μιας και οι ελιγμοί ήταν οριακοί. Και του έκατσε.
Στις ασκήσεις αυτές, η συντριπτική πλειοψηφία των ατυχημάτων προέρχεται από ανθρώπινο λάθος. Από δικό του λάθος έφυγε και ο Αλέξης...στην προσπάθειά του να γίνει ακόμα καλύτερος.
Φαντάζομαι οι περισσότεροι γνωρίζετε την περίφημη ιστορία του ισραηλινού F-15 που προσγειώθηκε έχοντας χάσει το ένα του φτερό μετά από πρόσκρουση με Α-4. Ε σε τέτοια ακριβώς άσκηση έγινε το ατύχημα. Απλά ο Αλέξης ήταν διπλά άτυχος γιατί σκοτώθηκε ακαριαία.....

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2012 - 7:59:00 μ.μ. EET  

Στο βιβλιαρακι αερινες αναμνησσεις της Αμυνας και Διπλαματιας πριν 15 χρονια περιπου, περιγραφει μια ημερα του ΑΛΕΞΗ

enkripto 27 Νοεμβρίου 2012 - 8:31:00 μ.μ. EET  

Έτσι..Να΄σαι καλά που μου το θύμισες

http://www.enkripto.com/2012/11/blog-post_27.html

Manolis 27 Νοεμβρίου 2012 - 9:22:00 μ.μ. EET  

Για να μην υπαρχουν αμφιβολιες , οι πιλοτοι που στελεχωσαν ειδικα τα πρωτα Mirage και F16 , λογω των υψηλοτατων απαιτησεων ηταν ηδη απο επιλογης οι καλυτεροι των καλυτερων. Πρωτος ελληνας διοικητης μοιρας F16 , ο μετεπειτα πτεραρχος Α/ΓΕΑ και Α/ΓΕΕΘΑ Γιάγκος.

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2012 - 11:00:00 μ.μ. EET  

Αν δεν με απατά η μνήμη μου, ο Γιάγκος ήταν ΑΕ της πρώτης μοίρας των F-16, της 330Μ, και ανέλαβε μοίραρχος της δεύτερης κατά σειρά, της 346.

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2012 - 11:03:00 μ.μ. EET  

Είναι ενδιαφέρον το να πιστεύουν πολλοί ότι σε μια χώρα που βασιλεύει η αναξιοκρατία, η ΠΑ είναι μια όαση αξιοκρατίας και ξεχωρίζουν οι καλύτεροι.
Σίγουρα ενθαρρυντικό, αλλά για το κατά πόσο είναι και αληθές όμως, ρωτήστε τους ίδιους τους χειριστές.

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2012 - 11:44:00 μ.μ. EET  

@ Μηδενιστή

Στο θέμα "DNA", με την κυριολεκτική και μεταφορική του έννοια, έγκειται η διαφωνία μου.

Pro από Συμβασιλεύουσα 28 Νοεμβρίου 2012 - 4:20:00 μ.μ. EET  


Φίλε μου , η αναξιοκρατία είναι για τα εύκολα . Αν οι πιλότοι βγάζανε 10.000 ευρω και πετούσαν μποινγκ 767 , θα μπορούσες να γράψεις ότι θέλεις .

Ανώνυμος 28 Νοεμβρίου 2012 - 5:01:00 μ.μ. EET  

Ο Γιάγκος της 346 ήταν.

Κατά τα άλλα τα κριτήρια ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ υψηλά. Αλλά πράγματα αλλάζουν.

Ο Αλλάσκας.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP